Abstract
The objective of the present investigation was to establish the prevalence of internalizing disorders (depression, anxiety, and anger) in institutionalized children from the province of Cotopaxi- Ecuador. The research has a quantitative modality, descriptive and correlational scope, and cross-sectional. The data were obtained from a sample of 72 children in a state of institutionalization, aged between seven and ten years; The tools applied were the Beck Depression Inventory for Children and Adolescents (BDI-Y), the Beck Anxiety Inventory for Children and Adolescents (BAI-Y), and the Beck Anger Inventory for Children and Adolescents (BANI-Y). AND). The results revealed that the participants examined mostly presented very high levels of depression (47.2%), to a lesser extent, quite high levels (25%), and in a much lower proportion, somewhat high levels (16.7%). Regarding the anxiety results, the results obtained in the participants presented a similar distribution, with a very high level of anxiety of 47.2%, quite high of 29.2%, and a little high of 18. 1%. Finally, the results of the anger variable also revealed the same distribution in the sample examined, with the presence of very high levels in 51.4%, quite high in 34.7%, and somewhat high in 6.9%. These results demonstrate the existence of a high prevalence of the variables investigated in the group of institutionalized children. At the same time, the presence of positive, statistically significant correlations between the variable’s anxiety and depression, and anxiety and anger are determined.
References
Aguilar, B., Raya, A., Pino, M., & Herruzo, J. (2019). Relación entre el estilo de crianza parental y la depresión y ansiedad en niños entre 3 y 13 años. Revista de Psicología Clínica con Niños y adolescentes, 6(1), 36-43. https://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.1.5
Aláez, M., Martínez, R., & Rodríguez, C. (2000). Prevalencia de trastornos psicológicos en niños y adolescentes, su relación con la edad y el género. Psicothema, 12(4), 525-532.
Almeida, T. C., Gonçalves, R. A., Sani, A. I. (2008). La Agresividad en Niños que Testimonian la Violencia de Género. Anuario de Psicología Jurídica, 18, 113-118. https://www.redalyc.org/pdf/3150/315024785012.pdf
American Psychiatric Association (APA). (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed.). Editorial Médica Panamericana.
Astudillo, P., & Quezada, C. (2021). Adaptación y propiedades psicométricas del Inventario de Depresión de Beck (BDI-II) en adolescentes ecuatorianos. South Florida Journal of Development, 2(5), 7271-7288. https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/892/781
Beck, A. T. (2005). The Current State of Cognitive Therapy: A 40-Year Retrospective. Archives of General Psychiatry, 62(9), 953-959. https://doi.org/10.1001/archpsyc.62.9.953
Bernaras, E., Jaureguizar, J., & Garaigordobil, M. (2019). Child and Adolescent Depression: A Review of Theories, Evaluation Instruments, Prevention Programs, and Treatments. Frontiers in psychology, 10, 543. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00543
Bravo, E. (2022). Ansiedad y depresión en el proceso de acogida para la institucionalización de adolescentes en riesgo de 11 a 17 años en una casa hogar infanto juvenil de la ciudad de Quito. (Tesis previa a la obtención del título de psicóloga). Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/21799/1/TTQ576.pdf
Brent, D. (2001). Assessment and treatment of the youthful suicidal patient. Annals of the New York Academy of Sciences, 932(1), 106-131. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05801.x
Borja, C., Ruilova, E., García, D., Sánchez, S., Guevara, K., & Morales, A. (2019). Factores que inciden en la presencia de la depresión en adolescentes. Polo del Conocimiento, 30(4), 165-180. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164309
Busto, M. (2017). La irritabilidad como síntoma en psiquiatría infanto-juvenil. (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, España. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/15329/TD_BUSTO_GARRIDO_Marta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cornacchio, D., Crum, K., Coxe, S., Pincus, D., & Comer, J. (2016). Irritability and Severity of Anxious Sympomatology Among Youth with Anxiety Disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 55(1), 54-61. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2015.10.007
Deffenbacher, J. (1992). Trait anger: Theory, findings, and implications. Advances in Personality Assessment, 9, 177-201. https://psycnet.apa.org/record/1996-00434-001
Eisman, A., Stoddard S., Heinze J, Caldwell C., & Zimmerman M. (2015). Depressive symptoms, social support, and violence exposure among urban youth: A longitudinal study of resilience. Developmental Psychology, 51(9), 1307-1316. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4682204/
Fernández, M., & Fernández, A. (2013). Problemas de comportamiento y competencias psicosociales en niños y adolescentes institucionalizados. Universitas Psychologica, 12(3), 797-810. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64730275012
García, A. (2009). La depresión en adolescentes. Revista de Estudios de Juventud, 84(1), 85-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3106687
Gold, A. (2006). Trastornos de ansiedad en niños. Archivos de Pediatría del Uruguay, 77(1), 34-38. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-12492006000100008&lng=es&tlng=es
González, C., Hermosillo de la Torre, A., Vacio, María de los Ángeles., Peralta, R., & Wagner, F. (2015). Depresión en adolescentes. Un problema oculto para la salud pública y la práctica clínica. Boletín médico del Hospital Infantil de México, 72(2), 149-155. https://doi.org/10.1016/j.bmhimx.2015.05.006
Gutiérrez, M., & Zambrano, A. (2021). Depresión en niños y adolescentes de familias disfuncionales que residen en la fundación casa hogar belén, Portoviejo. Polo del Conocimiento, 63(6), 1108-1125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219326
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Interamericana Editores, S.A.
Ibarra, A., & Romero, M. (2017). Niñez y adolescencia institucionalizadas en casas hogar. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20(4), 1532-1554.
Joinson C., Kounali D., & Lewis G. (2007). Family socioeconomic position in early life and onset of depressive symptoms and depression: a prospective cohort study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 52(1), 95-103. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27837235/
López, C., Alcántara, M., Fernández, V., Castro, M., & López, J. (2010). Características y prevalencia de los problemas de ansiedad, depresión y quejas somáticas en una muestra clínica infantil de 8 a 12 años, mediante el CBCL. Anales de Psicología, 26(2), 325-334. https://revistas.um.es/analesps/article/view/109301/103931
López, C., Fernández, M. V., Prieto, M., Alcántara, M. V., Castro, M., & López, J. A. (2012). Prevalencia de las alteraciones emocionales en una muestra de menores maltratados. Anales de Psicología, 28(3), 780-788. https://doi.org/10.6018/analesps.28.3.140441
Magnolia, P., & Sarmiento, J. (2012). Trastornos de ansiedad en niños y adolescentes: comparación entre tratamientos farmacológicos y terapias psicológicas. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, 3(2), 184-195. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815155
Maldonado, I. (2019). Estrategias terapéuticas para el manejo de la ira. (Memoria final de posgrado en psicología clínica cognitivo-conductual). Repositorio Institucional de la Universidad Católica del Uruguay. https://liberi.ucu.edu.uy/xmlui/bitstream/handle/10895/1777/127872.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mamani, O., Brousett, M., Ccori, D., & Villasante, K. (2018). La inteligencia emocional como factor protector en adolescentes con ideación suicida. Duazary, 15(1), 39-50. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-986730
Mendoza, N., Franco, X., Verdesoto, J., & Pazmiño, P. (2022). La ausencia paterna y el estado emocional depresivo en los hijos. Estudios de Casos y Propuesta. Journal of Science and Research, 7(2), 1140-1162. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2775/2421
Merrell, K. W. (2008). Behavioral, social, and emotional assessment of children and adolescents (3ª ed.). Routledge.
Ministerio de Inclusión Económica y Social. (2020). Informe de Acogimiento Institucional. https://www.inclusion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/03/informe_acogimiento_febrero_20210059102001616168940.pdf
Ministerio de Salud Pública del Ecuador (2021). Lineamientos Operativos para la Atención a Persona con Intención y/o Intentos suicidas en Establecimientos del Ministerio de Salud Pública del Ecuador. https://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2021/09/Lineamiento-de-intencion-e-intentos-de-suicidio.pdf
Moreno, A., Moraleda, J., Graell, M., Villa, J., Álvarez, T., Lacruz, T., & Sepúlveda, A. (2021). Modelo de interiorización y exteriorización para explicar el inicio de la psicopatología de los trastornos alimentarios en la adolescencia. Behavioral Psychology, 29(1), 51-72. https://www.behavioralpsycho.com/wp-content/uploads/2021/04/03.Moreno_29-1Es.pdf
Moretti, M., & Torrecilla, N. (2019). Desarrollo en las infancias institucionalizadas y en familias de acogida temporal: una revisión bibliográfica. Interdisciplinaria, 36(2), 263-281. https://www.redalyc.org/journal/180/18060566017/html/
Ollendick, T., Seligman, L., Goza, A., Byrd, D., & Singh, K. (2003). Anxiety and Depression in Children and Adolescents: A factor Analytic Examination of the Tripartite Model. Journal of Child and Family Studies, 12(2), 157-170. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000162&pid=S1794-9998200900010000500033&lng=en
Organización Mundial de la Salud (2022). Salud mental del adolescente. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
Oteíza, M., Méndez, I., Santamaría, P., & Romero, S. (2023). Los trastornos depresivos de la infancia y la adolescencia. Principales signos de alerta. Orientación para el tratamiento. Revista Pediatría Atención Primaria, 25(97), 83-93. https://pap.es/articulo/13926/los-trastornos-depresivos-de-la-infancia-y-la-adolescencia-principales-signos-de-alerta-orientacion-para-el-tratamiento
Pelaz, A., Bayón, C., Fernández, L., & Rodríguez, P. (2008). Temperamento, ansiedad y depresión en población infantil. Revista Pediatría Atención Primaria, 10(40), 617-625. https://www.redalyc.org/pdf/3666/366638709005.pdf
Pérez, M., Redondo, M., & León, L. (2008). Aproximaciones a la emoción de ira: de la conceptualización a la intervención psicológica. Revista Electrónica de Motivación y Emoción. 11(28). http://reme.uji.es/articulos/numero28/article6/texto.html
Quintero, L., Galindo, A., Bonilla, J., & Rabago, B. (2020). Relación entre funciones ejecutivas y la conducta impulsiva en adolescentes: Estudio comparativo. Salud Mental, 43(4), 175-180. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-33252020000400175&script=sci_abstract
Ruiz, A., & Lago P. (2005). Trastornos de ansiedad en la infancia y en la adolescencia. En Curso de Actualización Pediatría. Exlibris Ediciones
Sánchez, A., & Romero, F. (2019). Inteligencia emocional e ira en adolescentes de un colegio estatal de nivel secundaria básica regular del distrito de Surquillo. (Tesis previa a la obtención del título profesional de licenciado en psicología). Universidad Ricardo Palma, Lima, Perú. https://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14138/2657/TESIS SANCHEZ Y ROMERO INTELIGENCIA EMOCIONAL E IRA 09-10.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez, P., & Cohen, D. (2020). Ansiedad y depresión en niños y adolescentes. Adolescere 8(1), 16-27.
Sanz, J., & García, M. (2020). Las ideas equivocadas sobre la depresión infantil y adolescentes y su tratamiento. Clínica y Salud, 31(1), 55-65. https://scielo.isciii.es/pdf/clinsa/v31n1/1130-5274-clinsa-31-1-0055.pdf
Sanz, J., & García, M. (2020). Las ideas equivocadas sobre la depresión infantil y adolescente y su tratamiento. Clínica y Salud, 31(1), 55-65. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S113052742020000100006&script=sci_arttext&tlng=pt
Schum, J., Jorgensen, R., Verhaeghen, P., Sauro, M., & Thibodeau, R. (2003). Trait anger, anger expression, and ambulatory blood pressure: A meta-analytic review. Journal of Behavioral Medicine, 26(5), 395-415. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14593850/
Stimmel, D., RayBurg, J., Waring, W., & Raffeld, P. (2005). The relation of internalized and trait anger to psychopathology. Counseling and Clinical Psychology Journal, 2(3), 112-123. https://n9.cl/afr98
Stoddard, J., Stringaris, A., Brotman, M., Montville, D., Pine, D., Leibenluft, E. (2014). Irritability in child and adolescent anxiety disorders. Depressión and Anxiety, 31(7), 566-573. https://doi.org/10.1002/da.22151
Unicef (2013). La situación de los niños, niños y adolescentes en las instituciones de protección y cuidado de América latina y el Caribe. https://www.relaf.org/biblioteca/UNICEFLaSituaciondeNNAenInstitucionesenLAC.pdf
Valdiviezo, C. (2018). Ausencia Parental en la Formación de Personalidad de los Estudiantes de la Unidad Educativa “Capitán Edmundo Chiriboga” (Tesis de grado). Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/4880/1/UNACH-FCEHT-TG-P.EDUC-2018-000034.pdf
Vinaccia, S., Gaviria, A. M., Atehortúa, L. F., Martínez, P. H., Trujillo, C., & Quiceno, J. M. (2006). Prevalencia de depresión en niños escolarizados entre 8 y 12 años del oriente antioqueño a partir del “child depression inventory” -CDI-. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 2(2), 217-227. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67920203
Vivian da Cunha, R., & Barreyro, J. P. (2015). Revisión del estado del arte de la depresión, la ansiedad y el apoyo social en torno del tema de niños y adolescentes institucionalizados. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 19(2), 58-73. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339643529003.pdf
Wang, X., Yang, L., Yang, J., Wang, P., & Lei, L. (2017). Trait anger and cyberbullying among young adults: A moderated mediation model of moral disengagement and moral identify. Computers in Human Behavior, 73, 519-426. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S074756321730211X

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.