The wall paintings of the church of San Pablo de Cacha (Canchis, Peru)

Authors

  • Ananda Cohen Suárez Universidad de Cornell (Estados Unidos de América)

DOI:

https://doi.org/10.36901/allpanchis.v43i77/78.400

Keywords:

wall painting, art

Abstract

Recently discovered by a team of restorers, the mural paintings of the Church of San Pablo de Cacha in the Canchis Province of southern Peru have received little scholarly attention. This article provides the first iconographic study of the Church's rich murals, examining them in light of their broader historical
and cultural relevance. The paintings were produced in two distinct phases: the first phase corresponds to the early seventeenth century and the second phase was carried out in the late eighteenth century. This study considers the radically different social contexts within which these images were produced and
the distinct meanings that they may have transmitted to local congregations during these two critical moments in colonial Andean history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁVILA, Francisco de (1648) Tratado de los euangelios. 2 vols. Lima: Pedro de Cabrera.

BAKER, Geoffrey (2008) Imposing Harmony: Music and Society in Colonial Cuzco. Durham, NC: Duke University Press.

BENAVENTE VELARDE (1995) Pintores cusqueños de la colonia. Cusco: Municipalidad del Qosqo.

BENÍTEZ, José R. (1929) Historia gráfica de la Nueva España. México: La Cámara.

BETANZOS, Juan de (1987 [1551]) Suma y narración de los incas. Madrid: Atlas.

BONAVIA, Duccio (1974) Ricchata quellccani: pinturas murales prehispánicas. Lima: Fondo del Libro del Banco Industrial del Perú.

BONAVIA, Duccio (1985) Mural Painting in Ancient Peru. Traducción de Patricia J. Lyon. Bloomington: Indiana University Press.

CAHILL, David (2006) «El Visitador General Areche y su campaña iconoclasta contra la cultura andina». En: Ramón Mujica Pinilla (ed.). Visión y Símbolos: del virreinato criollo a la República Peruana. Lima: Banco de Crédito del Perú, pp. 83-111.

CARVAJAL Y ROBLES, Rodrigo (1632) Fiestas que celebró la ciudad de los Reyes del Piru, al nacimiento del serenissimo Principe Don Baltasar Carlos de Austria nuestro señor. Lima: Geronymo de Contreras.

COHEN, Ananda (2012)Mural Painting and Social Change in the Colonial Andes, 1626-1830. Tesis de doctorado. New York: The Graduate Center of the City University of New York.

DURAND FLÓREZ, Luis (ed.) (1982) Colección documental del bicentenario de la revolución emancipadora de Tupac Amaru. 5 vols. Lima: Comisión Nacional del Bicentenario de la Rebelión Emancipadora de Tupac Amaru.

DURSTON, Alan (2007) Pastoral Quechua: The History of Christian Transllation in Colonial Peru, 1550-1650. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

ESTENSSORO, Juan Carlos (1991) «La plástica colonial y sus relaciones con la gran rebelión». Revista Andina, vol. 9, n. 2, pp. 415-439.

FLORES OCHOA, Jorge (2004) «La celda del padre Salamanca (Cusco)». Revista Peruana de História Eclesiástica, vol. 8, pp. 183-189.

FLORES OCHOA, Jorge, Elizabeth Huon Arce y Roberto Samanez Argumedo (1993) Pintura mural en el sur andino. Lima: Banco de Crédito del Perú.

GISBERT, Teresa (2001) El paraíso de los pájaros parlantes: la imagen del otro en la cultura andina. La Paz: Plural Editores.

GISBERT, Teresa, Silvia Arze y Martha Cajías (1987) Arte textil y el mundo andino. La Paz: Gisbert & Cía.

GUAMÁN POMA DE AYALA, Felipe (1615) El primer nueva corónica i buen gobierno.

GUIBOVICH PÉREZ (2008) Sociedad y gobierno episcopal: las visitas del obispo Manuel de Mollinedo y Angulo (Cuzco, 1674-1694). Lima: Instituto Riva-Agüero.

KESSELI, Risto y Martti Pärssinen (2005) «Identidad étnica y muerte: torres funerarias (chullpas) como símbolos de poder étnico en el altiplano boliviano de Pakasa (1250-1600 d. C.)». Bulletin de l’Institut Français d’Études Andines, vol. 34, n. 3, pp. 379-410.

KUON ARCE, Elizabeth (2005) «Del manierismo al barroco en murales cuzqueños: Luis de Riaño». En: Manierismo y transición al barroco. Memoria del III encuentro internacional sobre Barroco. La Paz: Unión Latina, pp. 105-114.

MACERA, Pablo (1975) «El arte mural cuzqueño, siglos XVI-XX». Apuntes, vol. 2, pp. 59-113.

MACERA, Pablo (1993) La pintura mural andina, siglos XVI-XIX. Lima: Editorial Milla Batres.

MANNHEIM, Bruce (1991) The Language of the Inka Since the European Invasion. Austin: University of Texas Press.

MANNHEIM, Bruce (2008) «Pérez Bocanegra, Juan (?-1645)» En: Joanne Pillsbury (ed.). Guide to Documentary Sources for Andean Studies, 1530-1900. Norman: University of Oklahoma Press. pp. 516-519.

MESA, José de y Teresa Gisbert (1962) «Fray Francisco de Salamanca, pintor orureño del siglo XVIII». Khana, vol. 36. (sin paginación)

MESA, José de y Teresa Gisbert (1974) Bitti, un pintor manierista en Sudamérica. La Paz: Universidad Mayor de San Andrés.

MESA, José de y Teresa Gisbert (1975) «El pintor y escultor Luis de Riaño». Arte y Arqueología, vol. 3-4, pp. 145-158.

MESA, José de y Teresa Gisbert (1982) Historia de la pintura cuzqueña, 2 vol. Lima: Fundación Banco Wiese.

MORALES FOLGUERA, José Miguel, (2009) «La celda del Padre Salamanca en el Convento de la Merced de Cuzco». IMAGO: Revista de Emblemática y Cultura Visual, n. 1, pp. 79-97.

PÄRSSINEN, Martti (1993) «Torres funerarias decoradas en Caquiaviri». Pumapunku, vol. 5, n. 6, pp. 9-31.

PHIPPS, Elena; Johanna Hecht y Cristina Esteras Marín (eds.) (2004) The Colonial Andes: Tapestries and Silverwork, 1530-1830. New York: Metropolitan Museum of Art.

RAMOS, Gabriela (2010) «Los tejidos y la sociedad colonial andina». Colonial Latin American Review, vol. 19, n. 1, pp. 115-149.

SALLES-REESE, Verónica (1997) From Viracocha to the Virgin of Copacabana: Rep`resentation of the Sacred al Lake Titicaca. Austin: University of Texas Press.

SAMANEZ ARGUMEDO, Roberto (1986) «Mural Painting on Adove Walls During Peruvian Colonial Times - Its Restoration and Conservation». En. N. S. Brommelle y PerrySmith (eds.). Case Satudies in the Conservation of Stone and Wall Paintings: Preprints of the Contributions to the Bologna Congress, 21-26 September 1986. London: The International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works, pp. 75-79.

SEBASTIÁN, Santiago (1981) Contrarreforma y barroco: lecturas iconográficas e iconológicas. Madrid: Alianza.

SHERBONDY, Jeanette E. (1992) «Water Ideology in Inca Ethnogenesis». En: Robert V. H. Dover, Katharine E. Seibold y John H. McDowell (eds.). Andean Cosmologies Through Time: Persistence and Emergence. Bloomington: Indiana University Press, pp. 46-66.

SILVERBLATT, Irene (1987) Moon, Sun, and Witches: Gender Ideologies and Class in Inca and Colonial Peru. Princeton: Princeton University Press.

STAVIG, Ward (1999) The World of Túpac Amaru: Conflict, Community, and Identity in Colonial Peru. Lincoln, NE: University of Nebraska Press.

VALLÍN MAGAÑA, Rodolfo (1995) «La pintura mural en hispanoamérica». En: Ramón Gutiérrez (ed.). Pintura, escultura y artes útiles en Iberoamérica, 1500-1825. Madrid: Ediciones Cátedra, pp. 189-204.

VARGAS UGARTE, Rubén (1960) Historia de la Iglesia en el Perú. Vol. 3. Burgos: Imprenta de Aldecoa.

VILLANUEVA URTEAGA, Horacio (1982) Cuzco 1689: informes de los párrocos al obispo Mollinedo: economía y sociedad en el sur andino. Cusco: Centro de Estudios Rurales Andinos.

Downloads

Published

2011-01-19

How to Cite

The wall paintings of the church of San Pablo de Cacha (Canchis, Peru). (2011). Allpanchis, 43(77/78), 11-48. https://doi.org/10.36901/allpanchis.v43i77/78.400