The Relationship with Knwoledge in professors of the Faculty of Psychology at Buenos Aires University. An Approximation from the Clinic
PDF (Spanish)

Keywords

Relationship with knowledge
University teachers
Clinical and multireferential approach
Psychology teaching

How to Cite

The Relationship with Knwoledge in professors of the Faculty of Psychology at Buenos Aires University. An Approximation from the Clinic. (2024). Revista De Psicología, 14(1), 109-138. https://doi.org/10.36901/hg3rp670

Abstract

The general objective of this research, which is part of the Master’s thesis in University Teaching, was to investigate the relationship between the knowledge of teachers of Psychology at the University of Buenos Aires and its possible connection to teaching practices. The specific objectives were: to describe the teaching methods of teachers as they describe them and as they can be interpreted from the analysis of their proposals; to describe and characterize the teachers’ conceptions of knowledge; to describe and characterize their way of emotional connection with knowledge; and to establish possible meaningful connections between teaching modalities, and in particular the forms that knowledge takes within them, and the emotional connections of the teachers with knowledge. Through the analysis of interviews, projective techniques and classroom observations, a series of subjective features of the teachers’ relationship with knowledge were identified, which were related to certain forms related to knowledge transmission in the classroom. We understand this relationship as a recursive one, in which the way of relating to knowledge is transformed with each experience, just as each experience produces updates in the way in which each teacher relates to knowledge. This article will present one of the cases analyzed.

PDF (Spanish)

References

Ardoino, J (1990). Multirrefencial (análisis). En Enciclopedia Filosófica Universal. PUF.

Bajtín, M. (1986). Problemas literarios y estéticos. FCE.

Beillerot, J., Blanchard-Laville, C., & Mosconi, N. (1998). Saber y relación con el saber. Paidós Educador.

Benveniste, E. (1977). Problemas de lingüística general I y II. Siglo XXI.

Bernstein, B. (1985). Clasificación y enmarcación del conocimiento educativo. Revista Colombiana de Educación, 15, 1-22.

Bion, W. (1980). Aprendiendo de la experiencia. Paidós.

Blanchard-Laville, C. (2004). Saber y relación pedagógica. Ediciones Novedades Educativas.

Camillioni, A. (2001). Modalidades y proyectos de cambio curricular. En Aportes para un cambio curricular en Argentina 2001. Universidad de Buenos Aires. http:// publicaciones.ops.org.ar/publicaciones/otras%20pub/Aportes%20para%20 un%20cambio%20curricular.pdf

Chevallard, Y. (2000). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Aique.

Ducrot, O. (2001). El decir y lo dicho. Colección Edicial Universidad.

Edwards, V. (1993). La relación de los sujetos con el conocimiento. Revista Colombiana de Educación, 27, 3.

Filloux, J. C. (1996). Intersubjetividad y formación: El retorno sobre sí mismo. Novedades Educativas.

Filloux, J. C. (2000). Campo pedagógico y psicoanálisis. Nueva Visión.

Filloux, J. C. (2008). Psicoanálisis y pedagogía: una consideración del inconsciente en el campo pedagógico. En Deseo, saber y transferencia. Un acercamiento psicoanalítico a la educación. Siglo XXI.

French, J., & Raven, B. (1959). The Bases of Social Power. En Studies in Social Power, D. Cartwright (Ed.). University of Michigan, Institute for Social Research.

Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aladine Publishing Company.

Lacan, J. (1967). Proposición del 9 de octubre de 1967 (primera versión). El texto definitivo de la Proposición del 9 de octubre de 1967 sobre el psicoanalista en las Escuela se publicó en el primer número de la revista Scilicet (Ed. Du Seuil, 1969).

Manrique, M. S. (2014). Análisis del discurso. Aportes para la comprensión de las situaciones de enseñanza. Ficha de cátedra “Didáctica II”, Facultad de Filosofía y Letras. UBA.

Mazza, D. (2013). La tarea en la Universidad. Cuatro estudios clínicos. Eudeba.

Morin, E (1995). Introducción al Pensamiento Complejo. Gedisa.

Perelman, C (1997). El imperio retórico. Retórica y argumentación. Norma.

Souto, M. (2008). La clase escolar. Las formaciones grupales en instituciones educativas de distintos niveles del sistema educativo. Anuario de Investigaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA.

Tenaglia, G. (2011). Los rasgos de la relación con el saber del docente en el espacio de formación profesional (taller) en la enseñanza técnica. Estudio Clínico. Anuario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

Watzlawick, P., Bavelas, B., & Jackson, D. D. (1997). Teoría de la comunicación humana. Herder.

Winnicott, D. (1987). Realidad y juego. Gedisa.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Fedra Freijo Becchero